Czym się kierować wybierając salon fryzjerski?

0
Wybór salonu fryzjerskiego
foto: Iakov Filimonov/shutterstock.com

Trudno ocenić i wyrobić sobie opinię o danym salonie fryzjerskim, zanim nie skorzysta się z jego usług. Zanim jednak oddamy swoje włosy w ręce (i nożyczki) fryzjera, warto zwrócić uwagę na kilka czynników, które pomogą nam podjąć właściwą decyzję. Oto 7 rzeczy, które powinnaś sprawdzić, zanim umówisz się na wizytę.

Wchodzisz do salonu fryzjerskiego, który sobie upatrzyłaś i chcesz zapisać się na wizytę. Wiadomo, jeśli nie masz wiedzy o danym miejscu, zwracasz uwagę przede wszystkim na wygląd pomieszczenia i panującą w nim atmosferę, żeby określić, czy warto czesać się akurat tutaj. Często jednak ocena “na oko” może nie być wystarczająca. Jeśli wybierzesz salon, który (delikatnie mówiąc) rozmija się z profesjonalnym podejściem, ryzykujesz, że Twoja fryzura nie będzie taka, jak byś tego chciała. Co najgorsze, możesz również zakończyć wizytę ze zniszczonymi włosami. Jeśli chcesz mieć 99% pewności, że usługa spełni Twoje oczekiwania, zanim usiądziesz w fotelu odpowiedz sobie na te pytania”

1Pasjonat czy rzemieślnik?

Zanim zdecydujesz się na wykonanie fryzury, postaraj się ocenić warsztat wybranego fryzjera. Dyplomy i wyróżnienia, które często zdobią ściany salonu służą nie tylko pochwaleniu się, ale przede wszystkim ocenie kompetencji. Nie chodzi tu jednak tylko i wyłącznie o to, czy fryzjer ukończył odpowiednią szkołę. To oczywiście bardzo istotne – musisz wiedzieć, że prawo nie zabrania wykonywania tego zawodu również osobom, które nie posiadają kwalifikacji “na papierze”. Jednak równie ważne jest, aby fryzjer stale doskonalił swoje kompetencje. Wszak trendy we fryzjerstwie i techniki stosowane przez profesjonalistów nie są rzeczą niezmienną, stale podlegają zmianom i ulepszaniu. Jeśli więc od czasu ukończenia szkoły fryzjer nie pogłębia kompetencji (np. nie uczestniczy w kursach, szkoleniach) itp. jest mała szansa, że trafiłaś na profesjonalistę i pasjonata. Fryzjer, który nie rozwija się w swoim fachu, prawdopodobnie wykonuje swoją pracę “rzemieślniczo”, wg raz nauczonych metod i nie zależy mu, by być mistrzem w swoim fachu. W takim przypadku nie masz co liczyć, że usługa będzie wykonana możliwe najlepiej. Ona będzie wykonana co najwyżej poprawnie.

2Czy dba o czystość?

Higiena i sterylność narzędzi pracy to absolutna podstawa. Niestety, w wielu salonach porządek jest jedynie powierzchowny. Jeśli zauważysz, że np. na podłodze pałętają się niepozamiatane włosy, wśród narzędzi do stylizacji panuje bałagan, a blaty poplamione są farbą – najlepiej uciekaj gdzie pieprz rośnie. Bałagan wpływa nie tylko na ogólne wrażenie i atmosferę, ale przede wszystkim na Twoje bezpieczeństwo. Niedopuszczalne jest wykonywanie usługi przy użyciu brudnych narzędzi. Jeśli zauważysz, że na szczotkach i grzebieniach są resztki włosów, lub co gorsza brud, masz prawo zaprotestować. Żadna z nas nie chciałaby być czesana brudnym grzebieniem, którzy wcześniej znajdował się że włosach wielu osób. W najgorszych wypadkach możesz nabawić się grzybicy, zapalenia mieszków włosowych, a nawet wszy! To oczywiście sytuacje ekstremalne, ale nie są niemożliwe i wciąż zdarzają się w nieprofesjonalnych salonach.

3Przeprowadza wywiad z klientem? (i potrafi odmawiać?)

Przez “wywiad” rozumiemy coś więcej niż standardowe pytanie: “jak czeszemy?” albo “ile obciąć” i Twoją jednosłowną odpowiedź. Wywiad to poświęcony czas i rozmowa z klientem, która pozwala dokładnie ocenić rodzaj Twoich włosów i doradzić ich właściwą pielęgnację. Wywiad ma na celu także poznanie Twoich zwyczajów pielęgnacyjnych i dobranie fryzury w taki sposób, byś nie miała trudności z jej układaniem. Fryzjer powinien więc zapytać, ile czasu dziennie możesz poświęcić na stylizację swoich włosów, czy zamierzasz je prostować itp. Oceniając stan włosów powinien doradzić, co możesz zrobić dla poprawy ich kondycji i jakich kosmetyków powinnaś używać. Profesjonalista powinien dokładnie wypytać Cię o Twoją wizję fryzury i skonfrontować ją z własną. A przede wszystkim nie powinien się godzić na wszystkie Twoje zachcianki! Fryzura musi być dobrana do kondycji i typu włosów (a także do Twojego typu urody). Fryzjer powinien stanowczo odmówić, kiedy np. zażyczysz sobie rozjaśniania lub trwałej ondulacji na mocno zniszczonych włosach. Uwaga! Wywiad nie kończy się w momencie, gdy fryzjer weźmie już nożyczki do ręki. Powinien informować Cię o swoich kolejnych krokach i upewniać się, że wiesz co robi oraz pytać Cię o zdanie (np. czy życzysz sobie utrwalanie fryzury lakierem).

4Czy potrafi myć włosy?

To pytanie może okazać się głupie, ale wcale takie nie jest. Przyjrzyj się, jak fryzjer traktuje włosy swoich klientek. Jeśli mycie przypomina raczej pranie ręczne z wyżymaniem – bądź sceptyczna. Niedopuszczalne jest szarpanie, ugniatanie, ciągniecie za włosy, mycie w zbyt gorącej wodzie i wszelkie przejawy braku delikatności. Po pierwsze, to nieprzyjemne. Po drugie, w ten sposób bardzo łatwo uszkodzić włosy.

5Czy dba o atmosferę w salonie i posiada kulturę osobistą?

Podczas wizyty u fryzjera powinnaś czuć się komfortowo. Atmosfera w dużej mierze zależy od kultury osobistej salonu. Dobrze wychowani fryzjerzy podczas wykonywania swoich usług nie plotkują między sobą i nie prowadzą “potocznych” rozmów na tematy osobiste (klient nie koniecznie życzy sobie tego słuchać). Niedopuszczalne są komentarze np. na temat szefostwa lub co gorsza, na temat klientów, którzy właśnie opuścili salon. Fryzjer nie powinien również “męczyć Cię” rozmową na tematy, o których nie masz ochoty rozmawiać (pogoda, polityka, tematy osobiste). W trakcie czesania fryzjer nie powinien także jeść (!), komentować w niekulturalny sposób Twoich włosów, wymieniać krytycznych uwag z pozostałymi pracownikami salonu, przeklinać, odbierać telefonu i robić mnóstwo rzeczy powszechnie uważanych za niekulturalne. To pewnie jest dla Ciebie oczywiste, ale… nie pisałybyśmy o tym, gdyby takie sytuacje nie miały miejsca.

6Czy traktuje klientów równo?

Po wizycie masz wrażenie, że obsługa salonu dzieli klientów na “lepszych” i “gorszych”? Zostałaś potraktowana mniej uprzejmie niż osoba lepiej ubrana (czytaj: wyglądająca na bardziej zamożną). To absolutnie niedopuszczalne. Profesjonalny fryzjer każdego klienta darzy takim samym szacunkiem i poświęca mu tyle samo czasu. Nie możesz być traktowana mniej uprzejmie ze względu na wiek czy zasobność portfela. A już szczytem wszystkiego jest żądanie różnych cen za tą samą usługę od różnych klientów. Cennik powinien być rzeczą jawną, a cena usługi musi być znana, zanim zdecydujesz się na jej wykonanie. Fryzjer nie może np. zmienić ceny, bo w trakcie czesania uznał Twoje włosy za “bardziej wymagające” niż u innych klientek.

7Czy naprawdę jest w stanie poświęcić Ci czas?

Przyszłaś na ustaloną wcześniej godzinę a i tak musiałaś czekać jeszcze 30 minut? A może trzymałaś na głowie farbę zbyt długo, bo w tym czasie fryzjer obsługiwał inną osobę i strzyżenie się przeciągnęło? A może podczas wykonywania usługi fryzjer odbierał telefony lub umawiał innych klientów na wizyty? Stop! Płacisz za czas, który profesjonalista poświęca Ci w salonie. Dlatego powinien on być poświęcony TYLKO Tobie. Większość fryzjerów nie ma podzielnej uwagi, a próba zadowolenia kilku klientek na raz może skończyć się fatalnie dla ich włosów.

8Czy posiada profesjonalne narzędzia i kosmetyki?

Dobrej klasy salon fryzjerski korzysta z profesjonalnych kosmetyków. Niedopuszczalne są sytuację, w których fryzjer myje włosy klientów szamponem z drogerii. Tyle możesz przecież zrobić sama. W salonie na poziomie profesjonalne kosmetyki są zazwyczaj wyeksponowane, a klient ma możliwość ich zakupu oraz z skorzystania z porady, która ułatwi ich właściwy dobór. Z drugiej strony jednak fryzjera nie powinna dziwić Twoja prośba o umycie włosów konkretnym szamponem, który… sama przyniosłaś. Są bowiem osoby, które ze względu na bardzo wrażliwą skórę lub problemy dermatologiczne nie mogą korzystać z dowolnych kosmetyków i muszą pozostać przy “swoich”, co do których mają pewność, że nie uczulają. W takiej sytuacji fryzjer nie ma prawa odmówić. Sprawą istotną jest również odpowiednie przygotowanie narzędzi – nożyczki powinny być perfekcyjnie zaostrzone. O ile masz włosy w dobrej kondycji, nie robi to ogromnej różnicy. Ale w przypadku włosów rozdwajających się, porowatych itp. użycie zbyt tępych nożyczek lub niewłaściwa technika cięcia może skończyć się dalszym rozdwajaniem.

9Czy zostawia klienta w rękach praktykantów?

Umówiłaś się na wykonanie fryzury u konkretnego pracownika salonu, a on zostawił Cię w rękach (mało doświadczonego) praktykanta? Wiadomo, każdy musi jakoś nauczyć się zawodu. Ale o tym, czy ma uczyć się go na Tobie, powinnaś decydować Ty sama. Jeśli fryzjer z jakichś względów zamierza “oddać Cię” praktykantowi, powinien najpierw zapytać o zgodę. Nie ma prawa tego zrobić, jeśli odmówisz.

10Czy cieszy się dobrą opinią?

Zanim zdecydujesz się na wizytę, spytaj osób, które korzystały już z tego salonu, a najlepiej sprawdź opinie w internecie. Oczywiście jeden i ten sam salon może zbierać skrajnie różne opinie, bo każdy człowiek jest inny i ma inne potrzeby. Jeśli jednak przeważają negatywne oceny od różnych osób, warto się zastanowić, czy mamy na oku odpowiednie miejsce.

Zdarzyło Ci się źle wybrać salon? Koniecznie ostrzeż innych w komentarzu!